Упражнения по стилистике английского языка. Лучшие упражнения для красивой и уверенной речи на английском языке. Ранжированный список учебной деятельности студентов

«Хочу говорить по-английски так хорошо и красиво, как мой любимый голливудский актёр, хочу говорить также уверенно, как диктор BBC, хочу говорить лучше, чем мой учитель…»

Оказывается, это возможно. Более того, возможно на любом этапе изучения языка. Ещё в начале прошлого века в театральных институтах были разработаны специальные артикуляционные упражнения, позволяющие будущим актёрам очень быстро развить качественную красивую и уверенную речь. В этой статье я хочу рассказать вам, что это за упражнения и как их можно и нужно применять для выработки правильного говорения на английском языке.

Очень многие недоумевают - как это могло получиться, так долго учил английский язык, освоил почти всю английскую грамматику, читаю без словаря, неплохо понимаю английскую речь, но в разговоре с трудом подбираю слова, говорю невнятно, меня с трудом понимают. В чём дело? Вот я сижу один, готовлюсь к разговору, знаю, что скажу, знаю, что и как отвечу. А в реальном диалоге на ум не приходят нужные слова, а когда, наконец, приходят, весь мой речевой аппарат никак не хочет их выговорить так, чтобы собеседник меня понял.

Что-то не хватило в моём обучении иностранному языку. Чего-то очень важного недодали мне мои учителя. Ах, да - практики. Да где же её взять, если кругом все говорят на моём родном русском языке. Мало знать, надо ещё уметь. Все мы в десятки раз знаем больше, чем умеем. А поскольку процесс говорения как на родном, так и на иностранном языке является физическим процессом, значит если мы хотим говорить красиво и уверенно, необходимо свой речевой аппарат, свои речевые мышцы физически тренировать. Возможно ли это? Ведь я только учу английский, многого не знаю, задумываюсь перед тем, как что-то сказать…

Теперь зададимся вопросом - а кто может говорить наиболее красиво и наиболее уверенно? Конечно, это артисты и дикторы. Артистов и дикторов специально учат этому. Эти упражнения были разработаны ещё в начале прошлого века, но до сих пор во всех театральных институтах их с успехом применяют для разработки красивой и чистой речи у будущих артистов.

К сожалению, большинство преподавателей иностранных языков игнорируют эти несложные, но весьма эффективные упражнения. А многие, даже и не знают о них.

У вас есть уникальная возможность познакомиться с этими упражнениями, опробовать их на себе и применить в своих занятиях иностранным языком.

Следует заметить, что в отсутствие коммуникативной среды заговорить на иностранном языке без артикуляционных упражнений весьма сложно.

Давайте с вами посмотрим, что из себя представляют эти упражнения:

  1. Чтение с ускорением
    Берётся любое уже изученное упражнение или текст на английском языке, и каждая его фраза читается четыре раза подряд – сначала очень медленно, затем быстрее и быстрее, но не быстрее, чем возможно читать без ошибок. Этим развивается беглость чтения.
  2. Говорение с комфортной скоростью
    Делается это так: берётся уже изученное упражнение, но уже на русском языке и каждая его фраза читается по-английски медленно, очень медленно, главная задача – грамматически верно выстроить фразу, не допустить ошибок. Читается медленно три-четыре раза, затем чуть быстрее пять раз, затем ещё пять раз повторяется эта фраза, но, уже не глядя в текст. Не следует стремиться говорить как можно быстрее, скорость говорения сама станет оптимальной, комфортной. Затем следует попытаться самому придумать аналогичные предложения и проговаривать их точно также, но уже по-памяти. Этим достигается беглость спонтанного говорения.
  3. Упражнения с карандашом
    Вы, наверняка, видели в кино, как пираты взбираются по веревочным лестницам на борт взятого на абордаж судна, держа в зубах кинжалы. Вот именно таким способом вам следует зажать в зубах карандаш (или старую пластиковую ручку) и читать вслух любой текст (можно даже русский) в течение хотя бы 10-15 минут. Причем, несмотря на помеху, читать надо стараться так, чтобы как можно правильнее произносить все звуки и слова. Такое упражнение следует выполнять каждый день. Что это дает? При помощи карандаша вы усложняете «жизнь» своим органам речи (в основном языку и губам), благодаря чему они становятся более гибкими и послушными. (Здесь можно привести аналогию с гантелями, помогающими развивать силу и повышать тонус мышц тела). Эффект от такого упражнения заметен после первого же занятия. Попробуйте продержаться с карандашом в зубах 20 минут, читая вслух любой текст, а потом прочтите этот же текст еще раз уже без карандаша. Вы сразу заметите, насколько лучше станут слушаться вас ваши язык и губы, и насколько четче станет ваше произношение даже с русским текстом! А после недели таких занятий улучшение вашей дикции заметят все ваши родственники и знакомые. Между прочим, благотворное воздействие на дикцию подобной временной помехи могут подтвердить на своем опыте те, кто в детстве носил во рту специальные пластинки или скобы, чтобы зубы росли ровными и красивыми. Такие приспособления очень мешают говорить, но стоит их вынуть, например, перед тем, как отвечать урок у доски, как произношение становится чуть ли не дикторским!
  4. Чтение русских текстов с английским акцентом
    Здесь всё просто. Берёте любой русский текст и читаете его так, как будто бы Ваш родной язык английский.
  5. Чтение с возрастанием громкости
    Каждая фраза текста читается сначала тихо, второй раз с нормальной громкостью, затем громко, и последний раз на крик.
  6. Чтение высоким и низким тоном
    Каждая фраза текста читается дважды - первый раз высоким голосом, второй раз низким. Для этого приёма необходимы достаточно длинные фразы по 10 слов и больше.

Вот такие, достаточно простые упражнения. Правда выполнять их необходимо ежедневно и не по три минуты в день, а хотя бы по тридцать. Мои ученики пятиклассники после трёхмесячных ежедневных занятий такими упражнениями во время летних каникул придя в школу заговорили лучше своих учителей.

Так что у вас есть все шансы значительно улучшить своё произношение путём выполнения этих весьма несложных упражнений. Следует отметить, что работать по этой методике лучше не с обычными текстами из книжки, а с учебными текстами из учебных пособий. Так заодно отрабатываются грамматические конструкции.

Предлагаю Вам подборку разноуровневых упражнений на отработку темы «Времена глагола» в английском языке. Уровень упражнений варьируется от Pre-Intermediate до Upper – Intermediate. В упражнениях проверяется только активный залог. Все упражнения предлагаются с ответами. English Tenses Exercises are here!

Упражнения на времена английского глагола. Уровень Pre-Intermediate.

Упражнение 1. Join the two parts of sentences.

1. Fred plays tennis...

2. Fred is playing tennis...

3. Fred has played tennis...

4. Fred played tennis...

5. Fred was playing tennis...

6. Fred will play tennis...

a) every Monday.

b) for several times.

c) at the moment.

d) at that time.

f) when he was 15.

Упражнение 2. Copy the sentences and note if they refer to the present, past or future. Write the tense against each sentence.

Example: He cut his finger with a knife. (Simple Past)

  1. He often cuts himself.
  2. What time did John arrive?
  3. I never forget anything.
  4. Are you sitting comfortably?
  5. We drank a lot of Coke at the party.
  6. It was raining all night.
  7. The train will leave in a few minutes.
  8. I put on a clean shirt yesterday.

Упражнение 3. Put the following sentences into the correct tense: , or , Present Perfect.

  1. I ________ (listen) to the radio while Mary __________ (cook) dinner.
  2. You __________ (buy) this book yesterday?
  3. Last Friday Jill __________ (go) home early because she __________ (want) to see a film.
  4. When your brother usually __________ (get) home in the evening?
  5. Jane always __________ (bring) us a nice present.
  6. What those people __________ (do) in the middle of the road?
  7. You __________ (read) this book?
  8. While Fred __________ (sleep), Judy __________ (watch) TV.
  9. When I __________ (be) young, I __________ (think) Mary __________ (be) nice - but now I __________ (think) she’s fantastic.
  10. Jill __________ (walk) home when she __________ (see) her husband’s car outside the cinema
  11. Look there! Sue and Tim __________ (run) to school.
  12. Jack’s father __________ (not work) in London - he __________ (not speak) English.
  13. Joe __________ (buy) a car yesterday.
  14. Their father often __________ (go) to rock concerts.
  15. While you __________ (sleep), mother __________ (arrive).

Упражнение 4. Исправьте ошибки.

  1. When she was younger, she has played tennis every day.
  2. It’s already 10:00, but Jane hasn’t finished her homework already.
  3. Joe crashed his car three times since Christmas.
  4. Did you done your homework, or have you been watching TV?
  5. Karl has been driving since five years.
  6. This hotel has been already in business for twenty years.

Упражнения на времена английского глагола. Уровень Intermediate.

Упражнение 5. Put the verbs in brackets in the correct tense form (Present Simple, Present Perfect, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous).

  1. Alice ... (not to take) the bus to school every day. She usually ... (to walk) to school...
  2. (to take) … you the bus to get to school or ... (to walk) you?
  3. Who is this man? I ... (to think) that I ... (to know) him, but I ... (to forget) his name.
  4. The children ... (to have) a good time in the park yesterday. They ... (to give) small pieces of bread to the ducks. Then they ... (to take) pictures of themselves.
  5. Where are the children? They ... (to watch) TV in the room now. Some minutes ago they ... (to play) a game.
  6. Now I am in my class. I... (to sit) at my desk. I always ... (to sit) at the same desk.

Упражнение 6 . Раскройте скобки употребляя глаголы в Present Simple, Future Simple, Present Continuous или поставьте конструкцию .

  1. When you_____ (know) your examination results?
  2. Kathy_____ (travel) to Caracas next month to attend a conference.
  3. Do you have any plans for lunch today? — I _____ (meet) Shannon at the Sham Cafe in an hour. Do you want to join us?
  4. I ____ (buy) a bicycle for my son for his birthday next month. Do you know anything about bikes for kids? - Sure. What do you want to know?
  5. How do you like your new job? - I don’t start it until tomorrow. I_____ (give) you an answer next week.
  6. I suppose he_____ (talk) about his new invention.
  7. Why are you packing your suitcase? — I_____ (leave) for Los Angeles in a couple of hours.
  8. My regular doctor, Dr. Jordan, _____ (attend) a conference in Las Vegas next week, so I hope I _____ (meet) her partner, Dr. Peterson, when I _____ (go) for my appointment next Friday.
  9. What time class _____ (begin) tomorrow morning? — It_____ (begin) at eight o’clock sharp.
  10. The coffee shop _____ (open) at seven o’clock tomorrow morning. I’ll meet you there at 7:15. — Okay. I’ll be there.

Упражнение 7. Раскройте скобки употребляя глаголы в Future Continuous, Present Continuous, Future Simple или поставьте конструкцию to be going + to inf.

  1. At 5 o’clock tomorrow he _______ (work).
  2. He can’t come at noon tomorrow because he _______ (give) a lesson at that time.
  3. She_______ (read) an interesting book the whole evening tomorrow.
  4. At 10 o’clock tomorrow morning he_______ (talk) to his friend.
  5. You will recognize her when you see her. She_______ (wear) a yellow hat.
  6. He_______ (have a party) on Saturday 4th December in London at 10 pm.
  7. In the next days you _______ (visit) famous sights.
  8. Jeanne and Paul_______ (move) to London next month.
  9. Leave the washing up. -I _______ (do) it later.
  10. This time tomorrow I _______ (lie) on the beach.
  11. Look out! You _______ (spill) your tea!

Упражнение 8. Упражнение раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Simple.

  1. Aren’t you about to finish with the dishes? You _______ (wash) the dishes for thirty minutes or more. How long can it take you to wash the dishes?
  2. We _______ (go) to the Steak House restaurant many times. The food is excellent.
  3. A: What is that sound? B: A car alarm _______ (ring) somewhere down the street. It _______ (drive) me crazy -I wish it would stop! It _______ (ring) for more than twenty minutes.
  1. Can you translate this note from Stockholm? I understood Swedish when I _______ (be) a child, but I _______ (forget) it all.
  2. What’s that dent in the side of the car? You _______ (have) an accident?
  3. I’m sorry, John’s not here; he _______ (go) to the dentist. He _______ (have) trouble with a tooth for some time.
  4. This cassette recorder is broken. You _______ (play) about with it?
  5. Your Italian is very good. You _______ (study) it long?
  6. Do you mind if I clear the table? You _______ (have) enough to eat?
  7. Ann never _______ (go) camping. She _______ (not sleep) in a tent.
  8. Frank, where have you been? We _______ (wait) for you since 1 p.m.
  9. I’m not surprised he _______ (fail) that exam. He _______ (not / work) hard recently.

Упражнение 9. Pаскройте скобки, употребляя глаголы в Present Perfect, Past Simple или Present Perfect Continuous.

  1. Oh no! The children _______ (cook). Look at the state of this kitchen!
  2. How many times Wendy _______ (be) late for work this week?
  3. I’m going to give that cat some food. It _______ (sit) on the doorstep for hours. I’m sure it’s starving.
  4. I _______ (do) grammar exercises all morning. I deserve a treat for lunch.
  5. You _______ (not / buy) your mother a present? That’s really mean of you.
  6. She _______ (work) in Australia for 2 years. Then she moved.
  7. Now where are my keys? This is the third time I _______ (lose) them today
  8. You _______ (ever/play) chess? You should try it. I’m sure it’s the sort that you’d like.
  9. Oh do be quiet. You _______ (grumble) all day!
  10. Your tennis _______ (really / improve)! You _______ (practice) in secret?

Упражнения на времена английского глагола. Уровень Upper -Intermediate.

Упражнение 10. Подчеркните правильно выбранное время.

  1. I am writing in connection with the advertisement which appeared / has appeared on 12 April.
  2. I originally studied/ have studied chemistry at university. I graduated / have been graduating with a first-class degree.
  3. I now completed / have now completed a postgraduate degree in administration.
  4. I’ve been trying / I’ve tried to find a permanent job for a considerable time.
  5. Indeed, I have already worked /I have already been working for several companies on a temporary basis.
  6. In my first job, I was / have been responsible for marketing,
  7. I’ve been applying / have applied for several posts this year but I did not manage / have not managed to find what I’m looking for.
  8. The last job I applied / have applied for required applicants to speak some Japanese,
  9. I started learning / have been learning Spanish a few months ago I did not obtain / have not obtained a qualification in it yet.
  10. I did not apply / have not applied for a job with your company before.
  11. I hoped / have hoped that you would consider my application favourably.
  12. However, I have been waiting/ have waited for a reply for weeks and I still have not received / did not receive any answer.

Упражнение 11. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Perfect, Past Simple или Present Perfect Continuous.

  1. Today is Thursday, and John ________ (be) late twice this week; he________ (be) late yesterday and on Monday.
  2. I first________ (meet) George a month ago, and I ________ (meet) him several times since then.
  3. It is October now, and we ________ (do) a lot of work this year; we ________ (do) a lot last year too.
  4. She ________ (buy) a coat last winter, but she________ (not / buy) a new dress since 2008.
  5. It’s only the middle of the month, and he________ (spend) (already) most of his salary; he ________ (spend) $60 yesterday,
  6. I ________ (break) my leg in 1991, but I ________ (break) (never) my arm.
  7. He’s over sixty, and he’s still working. He ________ (work) hard all his life. When he ________ (be) a young man, he sometimes ________ (work) all night.
  8. The postman ________ (come) at eight yesterday, but it’s now half past eight and he ________ (not / come) yet.
  9. Today is May 25th. Ted ________ (not / be) absent this month.
  10. He ________ (feel) extremely ill when he went to hospital, but he ________ (feel) much better since he came out of hospital a month ago.

Ответы:

Упражнение 1.

1 – a, 2 – c, 3 – b, 4 – f,5 – d, 6 – e.

Упражнение 2.

1 Present Simple/indefinite, 2 Past Simple/Indefinite, 3 Present Simple/indefinite, 4 Present Continuous/Progressive, 5 Past Simple/Indefinite, 6 Past Continuous/Progressive, 7 Future Simple / Indefinite, 8 Past Simple/Indefinite

Упражнение 3.

1 was listening / was cooking, 2 did you buy, 3 went / wanted, 4 does your brother usually get, 5 brings, 6 are people doing, 7 have you read, 8 was sleeping / was watching, 9 was /thought /was / think, 10 was walking / saw, 11 are running, 12 doesn’t work / doesn’t speak, 13 bought, 14 goes, 15 were sleeping / arrived.

Упражнение 4.

1 has played ->played, 2 already -> yet, 3 crashed -> has crashed, 4 Did ->have, 5 since -> for, 6 has been already -> has already been

Упражнение 5.

1 doesn’t take /walks, 2 Do you take / Do you walk, 3 think / know /have forgotten, 4 had / gave /took, 5 are watching / were playing, 6 am sitting / sit

Упражнение 6.

1 will you know, 2 is travelling, 3 am meeting, 4 am going to buy, 5 will give, 6 is going to talk, 7 am leaving, 8 is attending / will meet /go, 9 does class begin / begins, 10 opens.

Упражнение 7.

1 will be working, 2 will be giving, 3 will be reading, 4 will be talking, 5 will be wearing, 6 will be having / is having, 7 will visit, 8 are moving, 9 will do, 10 will be lying, 11 will spill

Упражнение 8.

1 have been washing, 2 have gone, 3 is ringing/ is driving /has been ringing, 4 was /have forgotten, 5 have you had, 6 has gone / has had, 7 have you played, 8 have you been studying, 9 have you had, 10 has never gone / has never slept, 11 have been waiting, 12 has failed, hasn’t been working

Упражнение 9.

1 have been cooking, 2 has Wendy been, 3 has been sitting, 4 have been doing, 5 haven’t you bought, 6 worked, 7 have lost, 8 have you ever played, 9 have been grumbling, 10 has really improved, have you practiced

Упражнение 10

1 appeared, 2 studied / graduated, 3 have now completed, 4 I’ve been trying, 5 have already worked, 6 was, 7 have applied / have not managed, 8 applied, 9 started learning/ have not obtained, 10 have not applied, 11 have hoped, 12 have been waiting/ have not received

Упражнение 11.

1 has been / was, 2 met /have met, 3 have done / did, 4 bought / hasn’t bought, 5 has already spent / spent, 6 broke / have never broken, 7 has been working hard / was / worked, 8 came / hasn’t come, 9 hasn’t been, 10 felt / has felt

На сайте есть упражнения на все времена английского глагола, а также примеры предложений в разных временах. Найти все это можно в рубрике .


Стилистика в качестве предмета анализа избирает выразительные средства и стилистические приемы, в основу которых положен некий значительный структурный момент высказывания, который состоит из 1 предложения, либо из многих. Стилистический прием - способ организации высказывания/текста, усиливающий его выразительность. Совокупность всех стилистические приемы составляет один из основных объектов науки стилистики.
Повторение – синтаксический стилистический прием, суть которого заключается в многократном повторении 1 и того же слова или словосочетания, с целью придать высказыванию большую выразительность. Повторение: лексическое и синтаксическое (включает в себя анафору, эпифору, анадиплосис (повторение последнего слова), рамочную конструкцию, синтаксическую тавтологию).
Анафора – стилистический прием, заключающийся в посторении 1 и того же слова/словосочетания в начале двух и более, следующих друг за другом придаточных предложений. Встречается в прозе и в поэзии. Прозаическая анафора придает тексту особый ритм, сближая его с поэзией. Функции: 1) эмоциональное выделение какой-нибудь части высказывания (пример 1), 2) производит эффект чередующихся событий (пример 2), 3) м/производить эффект наваждения, передает некую навязчивую идею (пример 3), 4) часто исп-ся в детской поэзии (пример 4).
Эпифора – повторение слов в следующих друг за другом придаточных предложениях. Эпифора в большей степени, чем анафора, способствует созданию ритма в прозе, благодаря идентичности завершающих частей предложения. Функции: 1) может придавать части высказывания эмфатическое ударение (пример 5), 2) может способствовать созданию эффекта наваждения, навязчивой идеи (пример 6), 3) эффект предположительности, 4) часто используется в детской речи (пример 7).
Хиазм – стил. фигура, в основу кот. положено перекрестное расположение слов и фраз в первой и второй части высказывания (all 4 one, one 4 all) + (пример 8). Функции: 1) выделение второй эмфатической части высказывания благодаря неожиданной паузе перед ней, 2) может служить для создания юмористического, иронического эффекта (пример 9).
Асиндетон – намеренное опущение союзов, полисиндетон - союзов при соединении однородных членов или нескольких предложений Я или зарыдаю, или закричу, или в обморок упаду (А. Чехов).

Пример 1: Perhaps he suffered, perhaps he hated, perhaps he loved by cruelty alone.

Пример 2: Here is my T. with his arm broken, here is a spear striking into his back, here is a man with a spear ready to throw, here is another man throwing a spear from a care, and here are a whole pack.

Пример 3: And I want to eat at a table with my own silver and I want candles, and I want my own tea, and I want it to be strong and I want to brush my hair out in front a mirror and I want a kitty and I want some new clothes.

Пример 4:
Peds porridge hot
Peds porridge cold
Peds porridge in the pot
Nine days old.

Пример 5: For Mrs Carlton it had been years, for Linda it had been years.
Пример 6: Is life vain, beauty vain, hope vain, happiness vain?
Пример 7: The Dog was wild, and the Horse wild, and the Cow was wild, and the Sheep was wild, and the Pig was wild, - as wild as wild could be.
Пример 8: Ask not what the country can do for you, ask what you can do for the country.
Пример 9: “May I take so bald”, he said with a smile that was like a frown, and with a frown that was like a smile.